فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تماشای بر خط (لینک مستقیم) فیلم آموزش مراحل نصب ایکلیپس در ویندوز ( لینک دانلود در ادامه مطلب به صورت رایگان )

نسخه ی pdf این آموزش [2.13 مگابایت] ( لینک دانلود در ادامه مطلب به صورت رایگان )

 

۰.قبل از نصب ایکلیپس باید اس دی کی رو نصب کرده باشید (راهنمای نصب SDK).  ( لینک دانلود در ادامه مطلب به صورت رایگان )

۱.ایکلیپس محیطیه که برای توسعه اندروید ازش استفاده می کنید. (به جای استفاده از notepad برای نوشتن کدها و  command line برای کامپایل کردن، خیلی راحتتره که از ایکلیپس استفاده کنید) برای نصب ای‌کلیپس به سایت اصلیش (اینجا) برید و نسخه‌ی مناسب سیستمتون رو دانلود کنید. برای این کار روی دکمه ی زرد بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.

 

۲.با توجه به اینکه SDK رو نصب کردید، حتما JDK روی سیستمتون نصب هست. حالا برای توسعه اندروید به یه نسخه ی ساده از ایکلیپس احتیاج داریم. پس همون اولین گزینه (Eclipse IDE for Java Developers) رو انتخاب کنید. و با توجه به سیستمتون روی یکی از موارد 32 بیتی یا 64 بیتی کلیک کنید.

 

۳.روی لینک کمکی که براتون آورده کلیک کنید تا دانلود شروع بشه.

 

۴.فایل دانلود شده یه فایل zip هست. روش دوبار کلیک کنید تا ...................


موضوعات مرتبط: مراحل نصب ایکلیپس (Eclipse) روی ویندوز ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 8:2 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فیلم آموزش مراحل نصب ایکلیپس در مک  [دانلود فیلم][تماشای برخط (لینک مستقیم)] ( در ادامه مطلب به صورت رایگان )

دریافت نسخه pdf این آموزش ( در ادامه مطلب به صورت رایگان )

زیرنویس انگلیسی (English Subtitle) ( در ادامه مطلب به صورت رایگان )

 

۰.قبل از نصب ایکلیپس باید اس دی کی رو نصب کرده باشید (راهنمای نصب SDK). ( در ادامه مطلب به صورت رایگان )

۱.ایکلیپس محیطیه که برای توسعه اندروید ازش استفاده می کنید. برای نصب ای‌کلیپس به سایت اصلیش (اینجا) برید و نسخه‌ی مناسب سیستمتون رو دانلود کنید. برای این کار روی دکمه ی زرد بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.

۲. برای توسعه اندروید به یه نسخه ی ساده از ایکلیپس احتیاج داریم. پس همون اولین گزینه (Eclipse IDE for Java Developers) رو انتخاب کنید. و با توجه به سیستمتون روی یکی از موارد 32 بیتی یا 64 بیتی کلیک کنید.

 

۳.روی لینک کمکی که براتون آورده کلیک کنید تا دانلود شروع بشه.

 

۴.وقتی دانلودش تموم شد، روش کلیک کنید تا tar فایل رو براتون باز کنه.

 

۵.وقتی روی برنامه کلیک می‌کنید، ازتون می‌پرسه که چه محلی رو برای ذخیره ی پروژه هاتون در نظر گرفتید؟

اگه نمی خواید هردفعه که ایکلیپس رو باز می‌کنید این سوال رو ازتون ...................................


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 مهر 1393برچسب:, | 7:56 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

تماشای برخط (لینک مستقیم) فیلم آموزش ایجاد دستگاه مجازی یا شبیه ساز برای اندروید

دانلود pdf این آموزش [3.22 مگابایت] ( در ادامه مطلب )

زیرنویس فارسی ( در ادامه مطلب )

زیرنویس انگلیسی [English Subtitle]

 

1.وقتی در طول توسعه نرم افزاتون، احتیاج به آزمایش (تست) برنامتون دارید، حتما نیاز به یه دستگاه مجازی (virtual device) یا شبیه ساز (emulator) دارید. خوب برای ساختن یه دستگاه مجازی اول برنامه مدیریت اس دی کی رو اجرا کنید و از ستون سمت چپ قسمت virtual device رو انتخاب کنید. (در نسخه‌های جدید ستون سمت چپ حذف شده، برای ساختن دستگاه مجازی از منوی بالای برنامه مدیریت اس‌دی‌کی، Tools و بعد هم ...manage AVDs رو انتخاب کنید - تصویر راهنما - )

۲.از ستون سمت راست گزینه new رو انتخاب کنید. در پنجره باز شده باید اسمی برای این دستگاه مجازیتون انتخاب کنید.

 

۳.حالا در قسمت هدف (target) باید اون نسخه ای از API رو انتخاب کنید که قبلا دانلود کردید. (توصیه می شه نسخه ۲.۱ رو انتخاب کنید تا نرم افزارتون روی دستگاه های بیشتری اجرا بشه)

البته اگر بخواید target رو از API 14 به بالا تنظیم کنید نیاز به system-image دارید.

اول system-image مربوط به API مورد نظرتون رو از این آدرس یا این آدرس دانلود می کنید. (درون پوشه API مورد نظرتون روی نوع system-image ای می‌خواید کلیک کنید تا دانلود بشه) بعد در محلی که SDK تون رو ذخیره کردید (کنار فولدر های tools و platforms و platform-tools و ...) یه فولدر به اسم system-images درست کنید بعد درونش یه پوشه به اسم API مورد نظرتون ایجاد کنید مثلا برای API-17 پوشه رو به این نام بسازید android-17 و اون فایل که دانلود کردید رو از حالت فشرده خارج کنید و داخل فولدری که همین الان ایجاد کردید بذارید.

 

۴.این شبیه ساز همه چیز رو شبیه سازی می کنه، باید حجم کارت حافظه (SD card) رو هم بهش بدید (پیشنهاد میشه عدد 10000 رو بنویسید)

۵. گزینه ی snapshot رو enabled کنید. این کار (که خیلی هم واجبه :دی) باعث میشه تا هر موقع شبیه ساز رو بستید یه عکس از آخرین وضعیت می گیره و دفعه بعد که خواستید اجراش کنید خیلی سریعتر بارگزاری میشه.

 

۶.بعدش باید براش یه وضوح تصویر (resolution) مناسب تعیین کنید. (وقتی که خواستیم کارمون رو تو وضوح تصویرهای مختلفی امتحان کنیم برمیگردیم به این قسمت و چند تا دستگاه مجازی با وضوح تصویرهای مختلف می سازیم، ولی فعلا بذارید همون پیش فرضش باشه)

۷.با توجه به سیستمی که استفاده می کنید یه خورده درست کردنش..........................


موضوعات مرتبط: ایجاد دستگاه مجازی (Virtual Device) یا شبیه ساز (emulator) برای اندروید برگرفته شده از AndroidCode.ir ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, | 9:34 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

تماشای برخط (لینک مستقیم) فیلم مراحل نصب نسته بندی Android SDK platform

زیرنویس فارسی

زیرنویس انگلیسی (English Subtitle)

دانلود pdf این آموزش

 

1.برنامه SDK Manager رو اجرا کنید (بهتره راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator رو انتخاب کنید)
 
۲.وقتی SDK Manager رو باز می‌کنی خودش میره دنبال بسته های دردسترس و لیستش رو نشون می ده، و چون گوگل ایران رو تحریم کرده با IP ایرانی لیست رو براتون نشون نمی ده ولی فایلی که لازمه دانلود کنید رو در ادامه براتون گذاشتم.
*هر کدوم از نسخه های SDK مخصوص یک نسخه از اندرویده مثلا gingerbread  یعنی Android 2.3.3 و یا Froyo یعنی Android 2.2...دانلود نسخه های مختلف اس دی کی ‌SDK
 
۳.وقتی SDK رو دانلود کردید برای ادامه‌ی کار باید پوشه ی platform-tools رو هم داخل فولدر مربوط به SDK Manager قرار بدید (کنار فولدر platforms و tools و اینا) و یادتون باشه از حالت فشرده (zip) خارج کنید.

دانلود platform-tools برای کاربران ویندوز نسخه ۲۰  - 1.7 MB

دانلود platform-tools برای کاربران مک نسخه ی ۲۰ - 1.6 MB

دانلود platform-tools برای کاربران لینوکس نسخه ی ۲۰ - 1.7 MB

و همین طور باید فولدری به نام build-tools ایجاد کنید (در محلی که SDK رو ذخیره کردید) و build-tools مربوط به سیستم عاملتون رو دانلود کنید و از حالت فشرده خارج کنید و بذارید تو فولدر build-tools ای که الان ایجاد کردید.

دانلود build-tools برای کاربران ویندوز نسخه ی 20 - 19.9 MB

دانلود build-tools برای کاربران مک نسخه ی 20  - 20.6 MB

دانلود build-tools برای کاربران لینوکس نسخه ی 20  - 20.5 MB

 

۴.با توجه به نرم افزاری که می خواید بنویسید باید یکی از نسخه های اندروید رو دانلود کنید، اگه ویژگی خاصی که مربوط به نسخه های بالاتر نیست توی برنامتون قرار نیست استفاده کنید، پیشنهاد میشه SDK platform Android 2.1  رو دانلود کنید تا تعداد کاربران بیشتری بتونن از برنامتون استفاده کنن.
(مثلا اگه برنامتون رو با Android 2.3.3 بسازید، کسانی که Android 2.2 دارن (یا مدل پایین تر) نمی تونن از برنامه شما استفاده کنن پس اگه ویژگی خاصی از نسخه ی بهتر رو استفاده نکردید، Android 2.1 رو دانلود کنید)
API-7 که مربوط به Android 2.1 هست، API-8 که مربوط به Android 2.2 هست و API-10 که مربوط به Android 2.3 هست و ... رو براتون آپلود کردم :

دانلود API-7 [حجم ۶۷ مگابایت] - یه لینک مستقیم دیگه برای API-7

دانلود API-8 [حجم ۷۴ مگابایت] - یه لینک مستقیم دیگه برای API-8

دانلود API-10 [حجم ۸۲ مگابایت] - یه لینک مستقیم دیگه برای API-10

دانلود API-11 [حجم ۱۰۰ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-11

دانلود API-13 [حجم ۱۰۳ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-13

دانلود API-14 [حجم ۴۳ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-14

دانلود API-15 [حجم ۴۲ مگابایت] - یه لینگ دیگه برای API-15

دانلود API-16 [حجم ۴۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-16

دانلود API-17 [حجم ۴۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-17

دانلود API-18 [حجم ۴۶ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-18

دانلود API-19 [حجم ۶۱ مگابایت] - یه لینک دیگه API-19

برای استفاده از این بسته ها باید بعد از دانلود از حالت zip خارجشون کنید و داخل فولدر platforms در پوشه‌ی مربوط به SDK بذارید. مثلا برای این عکسی که گذاشته شده فولدر platforms باید در مسیر C:\Program Files\Android\android-sdk\platforms، پیدا بشه (اگه وجود نداره خودتون یه فولدر با این اسم بسازید) و بعد فولدر دانلود شده رو توش قرار بدید.

 
در ضمن اگه تمایل دارید Sample رو هم دانلود کنید، چون حاوی یک پروژه ی مثال از خود شرکت گوگل هست که می‌تونه خیلی کمکتون کنه:

دانلود API-7 Samples [حجم ۷ مگابایت] - یه لینک دیگه برای دانلود API-7 Samples

دانلود API-8 Samples [حجم ۷ مگابایت]

دانلود API-11 Samples [حجم ۱۱ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-11 Samples

دانلود API-12 Samples [حجم ۱۱.۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-12 Samples

دانلود API-13 Samples [حجم ۱۲ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-13 Samples

دانلود API-14 Samples [حجم ۱۵.۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-14 Samples

دانلود API-15 Samples [حجم ۱۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-15 Samples

دانلود API-16 Samples [حجم ۱۴ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-16 Samples

دانلود API-17 Samples [حجم ۱۴ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-17 Samples

دانلود API-18 Samples [حجم ۱۹ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-18 Samples

دانلود API-19 Samples [حجم ۲۸.۵ مگابایت] - یه لینک دیگه برای API-19 Samples

برای استفاده از این بسته ها باید بعد از دانلود از حالت zip خارجشون کنید و داخل فولدر samples در پوشه‌ی مربوط به SDK بذارید. مثلا برای این عکسی که گذاشته شده فولدر samples باید در مسیر C:\Program Files\Android\android-sdk\samples، پیدا بشه (اگه وجود نداره خودتون یه فولدر با این اسم بسازید) و بعد فولدر دانلود شده رو توش قرار بدید.

 

۵.وقتی بسته های مورد نظرتون رو دانلود کردید، دوباره SDK Manager رو اجرا کنید، باید شبیه این عکس باشه.
 

ادامه آموزش : نحوه ایجاد دستگاه مجازی


موضوعات مرتبط: مراحل نصب "بسته توسعه نرم افزار" SDK برای کاربران مک ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, | 9:21 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فیلم آموزش نصب اس دی کی (SDK) برای کاربران مک [لینک دانلود][تماشای برخط (لینک مستقیم)]

دانلود نسخه pdf این آموزش

۱. دانلود "بسته توسعه نرم افزار" یا SDK از این آدرس، البته گوگل ایران رو تحریم کرده و با IP ایرانی به شما اجازه ورود به این سایت رو نمیده، به همین خاطر براتون آپلودش کردم :

دانلود SDK برای کاربران مک

دانلود SDK برای کاربران لینوکس

 

۲.بعد از دانلود روش کلیک کنید.

۳.داخل پوشه tools فایلی به اسم android وجود داره که همون android SDK manager (برنامه مدیریت اس دی کی اندروید) هست.

۴. ولی برای اجرای فایل باید اون رو از ترمینال فراخوانی کنیم، پس terminal رو باز کنید (توی spotlight بنویسید terminal یا از توی فولدر application بعد Utilities بعد هم Terminal )

۵.ترمینال که باز شد بنویسید  ls تا لیست فایل هایی که در روت root (ریشه) هستند رو نشون بده (می خوایم به فولدر tools در android-sdk-manager-mac_xxx بریم)

۶.دستور cd Downloads/android-sdk-mac/tools (این دستور یعنی به فولدر downloads برو بعد android-sdk-mac-x86 بعد هم tools اگه جای دیگه ای ذخیره کردین آدرس همون جا رو بدید)

۷.یه ls بنویس ببینی درست اومدی یا نه (اگه درست انجام داده باشی باید محتویات فولدر tools نمایش داده بشه)

۸. حالا برای اجرای برنامه مدیریت اس دی کی اندروید، این دستور رو بنویس android/.

۹.حالا دیگه برنامه SDK Manager باید اجرا بشه

ادامه آموزش در این پست (مراحل نصب بسته بندی Android SDK platform)


موضوعات مرتبط: مراحل نصب "بسته توسعه نرم افزار" SDK برای کاربران مک ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, | 9:19 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

تماشای برخط (لینک مستقیم) فیلم sdkwin.mov از فایل Getting Started

زیر نویس فارسی

 

۱. دانلود "بسته توسعه نرم افزار" یا SDK از این آدرس، البته گوگل ایران رو تحریم کرده و با IP ایرانی به شما اجازه ورود به این سایت رو نمیده به همین خاطر جدیدترین نسخه اش رو در ادامه برای دانلود گذاشتم.

همون طور که مشاهده می کنید چند تا گزینه برای دانلود وجود داره : برای کاربران ویندوز ، مک و لینوکس

برای کاربران ویندوز دانلود فایل .exe پیشنهاد شده پس همون رو دانلود کنید.

دانلود SDK برای کاربران ویندوز (فایل .exe)

دانلود SDK برای کاربران ویندوز (فایل .zip)

۲. برای استفاده از SDK اندروید به (JDK (Java Development Kit احتیاج دارید در نتیجه اگه قبلا نصب نکرده باشید ازتون می خواد که اول اونو نصب کنید بعد SDK اندروید نصب خواهد شد.

اگه قبلا نصب کردید به مرحله شماره ۴ برید.

 

۳. برای دانلود باید به این آدرس برید ولی چون شرکت اوراکل ایران رو تحریم کرده، از این آدرس برای ویندوز ۳۲ بیتی و از این آدرس برای ویندوز ۶۴ بیتی دانلود کنید.

۴.فایل .exe دانلود شده رو اجرا کنید و همه گزبنه ها رو در حالت پیش فرض نگه دارید (هی Next بزن تا برسی به آخرش :دی)

 

۵. حالا دوباره اون فایل .exe مربوط به SDK (مرحله ۱) رو اجرا میکنی، الان دیگه خودش JDK  رو پیدا میکنه

۶. پیشنهاد میشه همه گزبنه ها رو در حالت پیش فرض نگه دارید و Next رو بزنید ، آخرش هم در حالی که تیک این گزینه "Start SDK Manager" خورده روی Finish کلیک میکنید.

 

۷. حالا SKD Manager اجرا میشه و شروع می کنه به گرفتن (fetching) اطلاعاتی که لازمه دانلود کنید، ولی چون تحریم شدیم ممکنه پیغام خطا بده که نتونست fetching رو کامل انجام بده یا هیچ پیغامی نده، در هر صورت باید SDK Manager تون اینطوری باشه.

 


موضوعات مرتبط: مراحل نصب "بسته توسعه نرم افزار" SDK برای کاربران ویندوز ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مهر 1393برچسب:, | 9:16 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

تماشای برخط (لینک مستقیم) فیلم sdkwin.mov از فایل Getting Started

زیر نویس فارسی

زیر نویس انگلیسی (English Subtitle - srt)

نسخه pdf (مراحل نصب "بسته توسعه نرم افزار" SDK برای کاربران ویندوز)

 

۱. دانلود "بسته توسعه نرم افزار" یا SDK از این آدرس، البته گوگل ایران رو تحریم کرده و با IP ایرانی به شما اجازه ورود به این سایت رو نمیده به همین خاطر جدیدترین نسخه اش رو در ادامه برای دانلود گذاشتم.

همون طور که مشاهده می کنید چند تا گزینه برای دانلود وجود داره : برای کاربران ویندوز ، مک و لینوکس

برای کاربران ویندوز دانلود فایل .exe پیشنهاد شده پس همون رو دانلود کنید.

دانلود SDK برای کاربران ویندوز (فایل .exe)

دانلود SDK برای کاربران ویندوز (فایل .zip)

۲. برای استفاده از SDK اندروید به (JDK (Java Development Kit احتیاج دارید در نتیجه اگه قبلا نصب نکرده باشید ازتون می خواد که اول اونو نصب کنید بعد SDK اندروید نصب خواهد شد.

اگه قبلا نصب کردید به مرحله شماره ۴ برید.

 

۳. برای دانلود باید به این آدرس برید ولی چون شرکت اوراکل ایران رو تحریم کرده، از این آدرس برای ویندوز ۳۲ بیتی و از این آدرس برای ویندوز ۶۴ بیتی دانلود کنید.

۴.فایل .exe دانلود شده رو اجرا کنید و همه گزبنه ها رو در حالت پیش فرض نگه دارید (هی Next بزن تا برسی به آخرش :دی)

 

۵. حالا دوباره اون فایل .exe مربوط به SDK (مرحله ۱) رو اجرا میکنی، الان دیگه خودش JDK  رو پیدا میکنه

۶. پیشنهاد میشه همه گزبنه ها رو در حالت پیش فرض نگه دارید و Next رو بزنید ، آخرش هم در حالی که تیک این گزینه "Start SDK Manager" خورده روی Finish کلیک میکنید.

 

۷. حالا SKD Manager اجرا میشه و شروع می کنه به گرفتن (fetching) اطلاعاتی که لازمه دانلود کنید، ولی چون تحریم شدیم ممکنه پیغام خطا بده که نتونست fetching رو کامل انجام بده یا هیچ پیغامی نده، در هر صورت باید SDK Manager تون اینطوری باشه.

ادامه آموزش : مراحل نصب بسته بندی  Android SDK Platform

 


موضوعات مرتبط: مراحل نصب "بسته توسعه نرم افزار" SDK برای کاربران ویندوز ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, | 8:59 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

مطالبی که باید از قبل بدانید

 

فیلم  آنچه باید از قبل بدانید [تماشای برخط (لینک مستقیم)] [دانلود]

زیر نویس فارسی

زیر نویس انگلیسی (English Subtitle)

 

 

  • مفهوم و تصور کلی از برنامه نویسی شی گرا (مفاهیمی مثل کلاس و ارث بری و ... )
  • یه تجربه هایی از کار با جاوا (خیلی هم لازم نیست ماهر باشید فقط قبلا کار کرده باشید)
  • تجربه کار با ایکلیپس خیلی مفیده چون تمام برنامه نویسی ها در محیط ایکلیپس Eclipse انجام می شه ولی اگر هم تجربه نداشتید مشکلی پیش نمیاد
  • آشنایی با قابلیت های اندروید یعنی تا حالا با گوشی اندروید کار کرده باشید (حتی اگه خودتون ندارید با گوشی دوستتون کار کرده باشید و آشنا باشید)

 

 

 


 

متن کامل این فیلم (ترجمه شده  به فارسی) :

 

خب قبل از اینکه شروع کنیم، میخواستم چند تا مطلبی که باید قبل از این درس ها تجربه کرده باشید رو بگم، ولی حالا اگه همه ی این مهارت ها رو هم ندارید و فقط می خواید یه امتحانی بکنید اشکالی نداره، چون خود من هم بعضی وقتا پیش میاد که برای اون دوره که میخوام بگذرونم همه شرایط اولیه لازم رو نداشته باشم.

ولی به طور قطع یک چیزی که حتما باید قبل از این آموزش بلد باشید اینه که تجربه کار با برنامه نویسی شی گرا رو داشته باشید. اندروید خیلی زیاد و سنگین از این مفاهیم استفاده می کنه، پس اینکه بدونید یه کلاس چیه و اینکه ارث بری چه مفهومی داره و اینا، به شما کمک شایانی می کنه برای اینکه تو زمینه اندروید موفق باشید

حالا شما باید یه تجربه هایی از کار با جاوا داشته باشید. دارم می گم یه تجربه هایی، چون خودمم خیلی تو جاوا متخصص نیستم، در واقع من یه پیش زمینه ای از اکشن اسکریپت فلش دارم، ولی تا زمانی که شما یه تجربه هایی با زبان های برنامه نویسی "اکم-اسکریپت" پایه داشته باشید مشکلی نخواهید داشت و هر چقدر هم بیشتر جاوا بلد باشید این دوره (درس) رو خیلی راحتتر پیش میبرید

حالا مطلب دیگه ای که میتونه خیلی براتون مفید باشه آشنایی با محیط توسعه ایکلیپسه. چون همه ابزارهای اندروید از طرف گوگل روی ایکلیپس پایه گذاری شده. پس یه بار دیگه، اگه قبلا با ایکلیپس کار کرده باشید این دوره براتون راحتتر میشه

یه مطلب دیگه ای که میتونه خیلی براتون مفید باشه، آشنایی با خود اندرویده، حالا یا خودتون یه گوشی اندروید دارید یا تو گوشی دوستتون دیدید….فقط یه دانش و آشنایی درباره قابلیت خود سیستم عامل اندروید

 

پس یه بار دیگه، با همه این پیش دانسته های پایه، شما کاملا آماده اید که این دوره رو بگذرونید :)

 

ادامه آموزش برای کاربران ویندوز در این پست

ادامه آموزش برای کاربران مک در این پست


برگرفته شده از AndroidCode.ir

موضوعات مرتبط: مطالبی که باید از قبل بدانید ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, | 8:52 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

بسم الله الرحمن الرحیم
در این سایت آموزش جامع و کاملی درباره اینکه چطور برای اندروید برنامه بنویسیم قرار داده خواهد شد امیدوارم این آموزش ها بتونه راه گشای تمام ایرانیانی باشه که می خوان تو این زمینه به موفقیت برسند و باعث افتخار کشورشون باشن اساس آموزش این سایت، فیلم آموزشی از سایت Lynda.com هست زیر نویس فارسی این فیلم ها با پسوند srt برای دانلود قرار داده خواهد شد (گردآوری شده در این صفحه ) همون طور که می دونید این آموزش در سایت Lynda.com رایگان نیست.

لینک دانلود
/video/00 Introduction/

زیرنویس فارسی


موضوعات مرتبط: مـقـدمـه Intro ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, | 8:27 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

بنام خدا

سلام،

در این فرصت می خواهیم آموزش برنامه نویسی اندروید رو با هم دیگر شروع کنیم که درحال حاضر دارای بازار پر سرو صدایی هم می باشد.

قسمت اول:

در این قسمت با نحوه ایجاد و اجرا و خروجی apk گرفتن از یه برنامه آشنا می شوید.

امیدواریم مفید و موثر واقع بشود.

 

بخش اول : نحوه ایجاد و اجرا و خروجی apk گرفتن از یک برنامه


موضوعات مرتبط: آموزش برنامه نویسی اندروید ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1393برچسب:, | 7:56 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

منوهای فرعی:

منوهای فرعی منوهایی هستند که با کلیک راست کاربر روی یک کنترل و یا روی یک فرم نمایش داده می شوند. به وسیله این منوها کاربر می تواند به سرعت به کارهای عمومی که در قسمتی از برنامه به شدت به آنها نیاز پیدا می کند دسترسی داشته باشد. برای مثال منوی فرعی که در برنامه قبلی به صورت اتوماتیک نمایش داده شد این امکان را به کاربر می دهد که به راحتی و به سرعت، به گزینه های پر کاربرد منوی Edit برای ویرایش متن درون یک TextBox، دسترسی داشته باشد.
منوهای فرعی می تواند بر حسب کنترلی که کاربر انتخاب کرده است تغییر کنند. برای مثال همانطور که در دیگر برنامه های ویندوزی مشاهده کرده اید، اگر در فرم یک برنامه یک کنترل TextBox را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید منوی فرعی نمایش داده می شود که با منوی فرعی مربوط به خود فرم تفاوت دارد.
ویندوز به صورت پیش فرض یک منوی فرعی برای کنترلهای TextBox نمایش می دهد و تا کاربر بتواند به وسیله آن کارهای عمومی مانند Cut، Copy و یا Paste را انجام دهد. البته در صورت لزوم می توانید این منو را با هر منوی دیگری جایگزین کنید. برای مثال تصور کنید کاربر می تواند در برنامه شما متن داخل TextBox ها را کپی کند، اما نمی خواهید اجازه دهید که این متن کات شود. بنابراین می توانید منوی جدیدی ایجاد کنید و از آن به عنوان منوی فرعی در کنترل های TextBox استفاده کنید. سپس در این منو گزینه Cut را غیرفعال کنید.
برای ایجاد منوهای فرعی در ویژوال استودیو می توانید از کنترل ContextMenuStrip استفاده کنید. عملکرد این کنترل و نحوه ایجاد منو در آن نیز همانند کنترل MenuStrip است. تفاوت این کنترل با کنترل MenuStrip در آن است که در کنترل ContextMenuStrip فقط می توانید یک منو در بالاترین سطح داشته باشید و دیگر منوها باید به عنوان زیرمجموعه آن واقع شوند، در صورتی که در کنترل MenuStrip می توانید به تعداد دلخواه منو در بالاترین سطح داشته باشید.
بیشتر کنترلهایی که در جعبه ابزار وجود دارند دارای خاصیتی به نام ContextMenuStrip هستند که می توانند شیئ ای را از این نوع قبول کنند. با تنظیم این خاصیت برای هر یک از کنترل ها، هنگامی که کاربر روی آن کنترل کلیک راست کند منوی فرعی که به آن نسبت داده شده است نمایش داده می شود.
بعضی از کنترل ها همانند ComboBox و یا ListBox دارای یک منوی فرعی پیش فرض نیستند. دلیل این مورد هم به این علت است که این کنترل ها بیش از یک آیتم را در خود نگه داری می کنند و مانند کنترل TextBox فقط یک آیتم درون آنها وجود ندارد. البته این کنترل ها نیز دارای خاصیت ContextMenuStrip هستند که به وسیله آن می توانید یک منوی فرعی را در برنامه برای آنها ایجاد کنید.

ایجاد منوهای فرعی:

حال که با مفهوم منوهای فرعی آشنا شدید، به بررسی آنها در کد و چگونگی استفاده از آن در برنامه های ویژوال C# می پردازیم. در بخش امتحان کنید بعد، برنامه ی قسمت قبلی را با اضافه کردن یک منوی فرعی مخصوص برای کنترلهای TextBox کامل می کنیم. در این برنامه یک منوی فرعی ایجاد کرده و برای هر دو کنترل TextBox از آن استفاده خواهیم کرد. البته می توانیم دو منوی فرعی ایجاد کرده و در هر یک منوهای جداگانه قرار دهیم که کارهای متفاوتی را انجام دهند، سپس هر یک از آنها را به یکی از TextBox ها نسبت دهیم، ولی در این برنامه نیازی به این کار نیست.

امتحان کنید: ایجاد منوهای فرعی

به قسمت طراحی فرم بروید و با استفاده از جعبه ابزار، یک کنترل ContextMenuStrip در فرم قرار دهید. این کنترل نیز همانند کنترل MenuStrip به قسمت پایین بخش طراحی فرم اضافه می شود.
در پنجره Properties مربوط به این کنترل، روی دکمه … مقابل خاصیت Items آن کلیک کنید تا پنجره Items Collection Editor نمایش داده شود.
در پنجره Items Collection Editor روی دکمه ی Add کلیک کنید تا یک منو به لیست اضافه شود. خاصیت Name این منو را برابر با contextUndoToolStripMenuItem و خاصیت Text آن را نیز برابر با Undo قرار دهید. سپس روی دکمه … در مقابل خاصیت Image کلیک کنید واز پنجره Select Resource آیکونی را برای این منو انتخاب کنید.
حال باید یک خط جداکننده بین گزینه Undo و دیگر گزینه ها قرار دهید. برای این کار از لیست کنار دکمه َAdd، گزینه Separator را انتخاب کرده و بر روی دکمه Add کلیک کنید تا یک جداکننده در این قسمت واقع شود.
مجددا از لیست سمت راست دکمه Add گزینه MenuItem را انتخاب کرده و سپس روی دکمه Add کلیک کنید تا گزینه دیگری به این منو اضافه شود. خاصیت Name این گزینه را برابر با contextCutToolStripMenuItem و خاصیت Text آن را Cut قرار دهید. سپس با تنظیم خاصیت Image آن به وسیله پنجره Select Resource آیکونی را برای این منو انتخاب کنید.
در پنجره Items Collection Editor گزینه دیگری را به منو اضافه کرده، خاصیت Name آن را برابر با contextCopyToolStripMenuItem و خاصیت Text آن را برابر با Copy قرار دهید. سپس آیکونی را برای خاصیت Image آن در نظر بگیرید تا در منو نمایش داده شود.
مجددا روی دکمه Add کلیک کنید تا گزینه دیگری به منو اضافه شود. خاصیت Name این گزینه را برابر با contextPasteToolStripMenuItem و خاصیت Text آن را برابر با Paste قرار دهید. همچنین آیکونی را برای آن در قسمت Image مشخص کنید.
حال باید جداکننده دیگری بین گزینه های این قسمت و قسمت بعدی منو قرار دهیم. بنابراین از لیست سمت راست دکمه Add گزینه Separator را انتخاب کرده و روی دکمه فرمان Add کلیک کنید تا به لیست منوها اضافه شود. به دلیل اینکه از این منو در کد استفاده نمی کنیم، نیازی نیست که خاصیتهای آن را تغییر دهید و می توانید خاصیتهای پیش فرض آن را قبول کنید.
مجددا از لیست سمت راست دکمه Add، گزینه MenuItem را انتخاب کرده و روی دکمه Add کلیک کنید تا گزینه دیگری به لیست Members اضافه شود. خاصیت Name گزینه جدید را برابر با contextSelectAllToolStripMenuItem و خاصیت Text آن را برابر به Select All تغییر دهید. برای این گزینه نیازی نیست که آیکونی را تعیین کنید، بنابراین می توانید در پنجره Items Collection Editor روی دکمه OK کلیک کنید تا بسته شود.
هنگامی که به فرم برنامه برگردید مشاهده می کنید که منوی فرعی که ایجاد کرده بودید در بالای فرم نمایش داده می شود، برای حذف آن در قسمتی از فرم کلیک کنید . برای نمایش مجدد آن می توانید کنترل مربوط به آن را از پایین قسمت طراحی فرم انتخاب کنید.
کنترل TextBox اول را در فرم انتخاب کرده و در قسمت Properties، خاصیت ContextMenuStrip آن را برابر با contextMenuStrip1 ( یا هر نام دیگری که به کنترل مربوط به منوی فرعی نسبت داده اید ) قرار دهید. این عمل را برای کنترل TextBox دوم نیز تکرار کنید.
در این مرحله می توانید ظاهر منوی فرعی را که ایجاد کرده اید بررسی کنید. البته تاکنون هیچ کدی به این کنترل اضافه نکرده اید، پس هیچ یک از کنترلهای آن کار نمی کنند. برنامه را اجرا کنید و بعد از نمایش داده شدن فرم، روی کنترل TextBox اول کلیک راست کنید.این بار به جای منوی فرعی پیش فرض ویندوز، منوی فرعی که ساخته بودید همانند شکل زیر نمایش داده می شود. این کار را برای TextBox دوم نیز تکرار کنید. همانطور که مشاهده می کنید، منوی فرعی یکسانی برای هردوی آنها نمایش داده می شود.
از برنامه خارج شوید و به قسمت طراحی فرم برگردید. در این قسمت می خواهیم کد مربوط به گزینه های منوی فرعی را وارد کنیم. از پایین قسمت طراحی فرم، کنترل contextMenuStrip را انتخاب کرده تا منوی فرعی برنامه در بالای فرم نمایش داده شود. در این منو، روی گزینه Undo کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود، سپس کد زیر را در این متد وارد کنید:
آموزش مقدماتی سی شارپ

آموزش مقدماتی سی شارپ

به قسمت طراحی فرم برگردید و در منوی فرعی روی گزینه Cut دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود. سپس کد زیر را در این متد وارد کنید:

موضوعات مرتبط: منوهای فرعی: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 8:30 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
کنترل دیتاگرید
با سلام
 قصد دارم که شما رو با پراپرتی و رویداد های پر کاربرد و به درد بخور کنترل DataGridView اشنا کنم
امروز فقط کنترل دیتاگرید رو به شما معرفی می کنم
اول بپردازیم به این که کنترل دیتاگرید ویو چیه و به چه دردی می خوره.
DataGridView کنترلی است که برای نمایش اطلاعات جدولی استفاده می شود و به شما اجازه میدهد تا منبع داده های خود رو به روز رسانی کنید.اگر شما کنترل دیتاگرید را به یک منبع داده وصل کنید، کنترل به صورت خودکار سطر و ستون های درون منبع داده را در خود  ایجاد و نمایش می دهد. و همچنین کنترل دیتا گرید قادر به نمایش  اطلاعات   یک جدول ویا ترکیبی از اطلاعات چند جدول  را خواهد بود.
اشنایی با کنترل:
خب برای اضافه کردن این کنترل به برنامه از نوار ابزار سمت چپ ویژوال استادیو کنترل دیتا گرید ویو را با دابل کلیک یا درگ و دراپ به فرم اضافه کنید.
شکل اولیه این کنترل به صورت یک مستطیل خاکستری رنگ هست که هیچ سطر و ستونی ندارد.
کنترل دیتاگرید
اعلعکنترل دیتاگرید
در پنجره ای که بعد از اضافه شدن کنترل به برنامه ظاهر می شود می توانید کنترل دیتاگرید را به یک منبع داده متصل کنید، ستون ها را اضافه و یا ویرایش کنید،قابلیت های اضافه، ویرایش و حذف سطر ها را  تنظیم کنید کنترل را تمام صفحه کنید و ….
اگر همچین پنچره ای باز نشد، روی کنترل کلیک کنید و روی  مثلث بالا سمت راست کلیک کنید.

گزینه های این پنجره:

  • Choose Data Source: برای انتخاب یک منبع داده مثل پایگاه داده دیتا تیبل و…،  جهت اتصال کنترل به ان ها.
  • Edit Columns: برای ویرایش ستون هایی که ایجاد کرده اید.
  • Add Columns: برای اضافه کردن ستون جهت گرفتن و یا نمایش اطلاعات.
  • Enable Adding:اگر این گزینه تیک خورده باشد کاربر قادر خواهد بود که در کنترل دیتا گرید سطر جدید اضافه کند
  • Enable Editing:اگر این گزینه تیک خورده باشد کاربر قادر خواهد بود که..................

موضوعات مرتبط: کنترل دیتاگرید ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 8:26 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

امتحان برنامه:

هر چه برنامه ای که می نویسید پیچیده تر می شود، تست کردن مداوم برای اطمینان از نحوه عملکرد آن نیز مهمتر می شود. در یک برنامه هرچه بیشتر خطاهای آن را پیدا کرده و تصحیح کنید، بهتر می توانید آن را پیاده سازی کنید. در نتیجه می توانید برنامه ای پایدارتر و با قابلیت اطمینان بیشتری ایجاد کنید.
برای تست کردن یک برنامه، نه تنها باید عملکرد عادی آن را بررسی کنید، بلکه باید مقدارهای مختلفی که کاربر ممکن است در برنامه وارد کند را نیز به عنوان ورودی به برنامه بفرستید و رفتار برنامه را در آن شرایط بررسی کنید. برای مثال فرض کنید در حال طراحی یک برنامه بانک اطلاعاتی هستید که اطلاعات کاربر را به وسیله یک فرم دریافت می کند و در یک جدول در بانک اطلاعاتی قرار می دهد. یک برنامه خوب و پایدار، قبل از اینکه اطلاعات کاربر را برای ذخیره شدن به بانک اطلاعاتی بفرستد، صحت نوع داده ای تمام آنها را بررسی می کند. برای مثال قبل از اینکه سن کاربر را در جدول ذخیره کند، بررسی می کند که حتما مقدار وارد شده به وسیله کاربر برای این قسمت به صورت عددی باشد و کاربر متنی را در این قسمت وارد نکرده باشد. به این ترتیب از ایجاد خطا در برنامه و توقف اجرا آن نیز می توان تا حد امکان جلوگیری کرد.

امتحان کنید: امتحان برنامه

حال که رابط کاربری برنامه را طراحی کردیم و کد بیشتر قسمتهای آن را نیز وارد کردیم، باید عملکرد آن را بررسی کنیم. برای این کار روی دکمه Start در نوارابزار کلیک کنید تا برنامه اجرا شود. هنگامی که فرم اصلی برنامه نمایش داده شد، مشابه شکل زیر فقط یکی از نوارابزارها قابل مشاهده خواهد بود.
آموزش مقدماتی سی شارپ

آموزش مقدماتی سی شارپ

از نوارمنو، منوی View را انتخاب کرده و سپس به زیرمنوی Toolbars بروید. مشاهده می کنید که در این زیرمنو دو گزینه Main و Formatting وجود دارند که درکنار گزینه اول یک علامت تیک قرار دارد. این علامت مشخص می کند که هم اکنون این نوارابزار در فرم برنامه قابل مشاهده است. روی گزینه Formatting در این قسمت کلیک کنید تا نوارابزار Formatting هم نمایش داده شود.
همانطور که مشاهده کردید با نمایش این نوارابزار، تمام کنترل ها در فرم به اندازه لازم به سمت پایین حرکت کردند. دلیل این امر در این است که یک کنترل Panel در فرم قرار داده و بعد از تنظیم خاصیت Dock آن با مقدار Fill، دو TextBox را در آن قرار دادید. با انجام این کار، موقعیت کنترل ها می تواند در صورت لزوم در فرم تغییر کند. اگر کنترل Panel را از فرم حذف کنید و کنترلهای TextBox را در خود فرم قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که با نمایش نوارابزار Formatting، کنترل TextBox اول روی نوارابزار Main قرار خواهد گرفت نوارابزار Main قابل مشاهده نخواهد بود.
حال اگر مجددا به زیرمنوی Toolbars در منوی View بروید، مشاهده خواهید کرد که در کنار هر دو گزینه های Main و Formatting یک علامت تیک قرار گرفته است که مشخص می کند در حال حاضر هردوی این نوارابزارها در حال نمایش است.
حال عملکرد گزینه های منوی Edit را بررسی می کنیم. متنی را در کنترل TextBox اول وارد کرده و سپس گزینه Select All را از منوی Edit انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که تمام متن نوشته شده در آن انتخاب خواهند شد.
حال می خواهیم متن انتخاب شده در TextBox اول را در کلیپ برد کپی کنیم. برای این کار با ماوس روی دکمه ی Copy در نوارابزار کلیک کنید و یا گزینه Copy را از منوی Edit انتخاب کنید.
مکان نما را در TextBox دوم قرار دهید و سپس روی دکمه ی Paste در نوارابزار کلیک کنید و یا از نوارمنو گزینه Edit -> Paste را انتخاب کنید. به این ترتیب متن نوشته شده در TextBox اول، همانند شکل زیر در TextBox دوم نیز قرار خواهد گرفت.

آموزش مقدماتی سی شارپ

کنترل TextBox اول را انتخاب کرده و گزینه Edit -> Undo را از نوارمنو انتخاب کنید، مشاهده خواهید کرد که تغییراتی که در این کنترل ایجاد کرده بودید لغو می شود. ممکن است انتظار داشته باشید که با انتخاب این گزینه، آخرین تغییر، یعنی متنی که در TextBox دوم وارد کرده اید پاک شود. اما ویندوز تغییرات یک کنترل را برای لغو آنها به طور جداگانه ذخیره می کند. بنابراین اگر هنگامی که TextBox اول را انتخاب کرده اید روی گزینه Undo کلیک کنید، تغییرات مربوط به این کنترل لغو می شوند.
آخرین گزینه ای که درمنوی Edit باید مورد بررسی قراربگیرد، گزینه Cut است.............

موضوعات مرتبط: امتحان برنامه: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 8:9 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

کد نویسی منوی View و نوارابزار:

بعد از اتمام منوهای File و Edit و دکمه های نوارابزار مرتبط با آنها، نوبت به منوی View می رسد تا کد مربوط به آن را در برنامه وارد کنیم.

امتحان کنید: نوشتن کد مربوط به منوی View

در قسمت طراحی فرم به منوی View بروید و گزینه Main را از زیر منوی Toolbars انتخاب کنید. سپس با استفاده از پنجره Properties، روی رویداد کلیک در لیست رویدادهای این گزینه دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود. کد مشخص شده در زیر را به این متد اضافه کنید:

موضوعات مرتبط: کد نویسی منوی View و نوارابزار: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 8:6 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

نوشتن کد برای منوها:

حال که تمام کنترلهای مورد نیاز را در فرم قرار دادیم، باید کد نویسی آن را شروع کنیم. ابتدا کد مربوط به عملکرد منوها را می نویسیم. بعد از اتمام آن کد مربوط به بعضی از دکمه های موجود در نوارابزار Main را کامل می کنیم.

امتحان کنید: نوشتن کد منویFile

به قسمت طراحی فرم رفته و با استفاده از نوارمنو، گزینه New را از منوی File انتخاب کنید. سپس به پنجره Properties بروید و روی آیکون Events کلیک کنید تا رویدادهای این گزینه از منو نمایش داده شوند. از لیست رویدادها، رویداد کلیک را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به آن ایجاد شود. سپس کد مشخص شده در زیر را به این متد اضافه کنید:
عملکرد دکمه New در نوارابزار Main نیز مشابه عملکرد این گزینه از نوارمنو است. برای نوشتن کد مربوط به این دکمه، به قسمت طراحی فرم رفته و دکمه New را از نوارابزار انتخاب کنید. سپس از لیست رویدادهای این کنترل در پنجره Properties رویداد کلیک را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به آن ایجاد شود. به علت مشابه بودن عملکرد این متد با متد مربوط به رویداد کلیک گزینه New در منوی File، در این قسمت کافی است کد زیر را به متد اضافه کنید:
همانند قسمت یک، متد مربوط به رویداد کلیک گزینه exitToolStripmenuItem در منوی File را ایجاد کرده، سپس کد زیر را به آن اضافه کنید:

چگونه کار می کند؟

کد مربوط به رویداد کلیک گزینه New کاملا واضح است. در این قسمت باید برنامه را به حالت اولیه برگردانیم. برای این کارنیز کافی است که متن داخل TextBox ها را پاک کرده و فوکوس را به TextBox اول انتقال دهیم تا اگر کاربر متنی را وارد کرد، در این قسمت نوشته شود. برای پاک کردن متن داخل TextBox ها نیز کافی است خاصیت Text آنها را برابر با خاصیت Empty از کلاس String قرار دهیم.
دکمه ی New در نوارابزار نیز باید همین عمل را انجام دهد، اما نیازی نیست که این کد را برای این کنترل نیز تکرار کنیم. یکی از کارهایی که در این قسمت می توانید انجام دهید این است که متدی مجزا برای این مورد بنویسید و این متد را در متدهای newToolStripButton_Click و newToolStripMenuItem_Click فراخوانی کنید. اما روش بهتری هم وجود دارد و این است که کد مربوط به این قسمت را در یکی از این زیربرنامه ها پیاده سازی کرد و در متد دیگرآن زیربرنامه را فراخوانی کرد. در اینجا کد مربوط به این کار را در متد newToolStripMenuItem_Click قرار دادیم و در زیربرنامه ی newToolStripButton_Click آن را فراخوانی کردیم. به علت اینکه پارامترهای هردوی این متدها یکسان است، برای فراخوانی متد اول، می توانیم از پارامترهای متد دوم استفاده کنیم.
حال چه از دکمه New در نوارابزار استفاده کنید و چه گزینه New از منوی فایل را انتخاب کنید، نتیجه مشابه ای دریافت خواهید کرد.
در گزینه ی Exit از منوی File باید کدی را قرار دهید تا برنامه را تمام کند. برای این کار می توانید از متد Exit در کلاس Application استفاده کنید. این متد فرم برنامه را می بندد، تمام منابع اشغال شده به وسیله آن را آزاد کرده و به اجرای برنامه خاتمه می دهد.
حال که بخش کد مربوط به منوی File و دکمه های متناظر آن در نوارابزار به پایان رسید، به منوی Edit می رویم تا کد مربوط به گزینه های آن را بنویسید.

امتحان کنید: نوشتن کد منوEdit

اولین گزینه در منوی Edit، گزینه Undo است. برای نوشتن کد مربوط به این گزینه به قسمت طراحی فرم بروید و روی گزینه Undo در منویEdit دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود. سپس کد زیر را در این متد وارد کنید:
حال باید کد مربوط به گزینه Cut از این منو را بنویسیم. برای این کار در قسمت طراحی فرم گزینه Cut را از منوی Edit انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید. به این ترتیب متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد می شود. کد زیر را در این متد وارد کنید:
عملکرد دکمه Cut در نوارابزار نیز مشابه عملکرد این گزینه در نوارمنو است. بنابراین با استفاده از نوارابزار در قسمت طراحی فرم، دکمه ی Cut را انتخاب کرده و روی آن دوبار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود.سپس در این متد، زیر برنامه cutToolStripMenuItem_Click را فراخوانی کنید.
گزینه بعدی در منوی Edit، گزینه Copy است. کد این گزینه نیز به نسبت مشابه گزینه Cut است. با دوبار کلیک روی این گزینه در قسمت طراحی فرم، متد مربوط به رویداد کلیک آن را ایجاد کرده و کد زیر را در آن وارد کنید:
متد مربوط به رویداد کلیک دکمه ی Copy در نوارابزار را ایجاد کرده ودر آن متد قبلی را فراخوانی کنید. برای این کار کافی است کد زیر را به این متد اضافه کنید:
حال به قسمت طراحی فرم برگردید و از منوی Edit گزینه یPaste را انتخاب کرده، روی آن دوبار کلیک کنید. در متد مربوط به رویداد کلیک آن که به طور اتوماتیک ایجاد می شود، کد زیر را وارد کنید:
برای کد مربوط به رویداد کلیک دکمه ی Paste در نوارابزار نیز می توان از فراخوانی متد قبلی استفاده کرد. بنابراین با دوبار کلیک روی دکمه Paste در نوارابزار، متد مربوط به رویداد کلیک آن را ایجاد کرده و کد زیر را در آن وارد کنید:

 

 


موضوعات مرتبط: نوشتن کد برای منوها: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 شهريور 1393برچسب:, | 7:59 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
آموزش مقدماتی C#

اضافه کردن نوار ابزارها و کنترل ها:

حال که منوهای مورد نیاز در برنامه را ایجاد کردیم، به سراغ نوار ابزارها و دکمه های آن می رویم. منوهایی که در بخش قبلی ایجاد کردیم، نمایش داده شدن و یا نشدن این نوار ابزارها را کنترل خواهند کرد. همچنین دو Text Box نیز به برنامه اضافه خواهیم کرد تا به وسیله دکمه های موجود در نوار ابزار و یا گزینه های منوها بتوانیم متن داخل یکی از آن را کات و یا کپی کرده و در دیگری قرار دهیم.

امتحان کنید: اضافه کردن نوار ابزارها وکنترل ها

  • در این برنامه به دو نوار ابزار نیاز دارید. ابتدا با استفاده ازجعبه ابزار یک کنترل ToolStrip بر روی فرم قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که این کنترل به طوراتوماتیک در قسمت بالای فرم قرار می گیرد. خاصیت Name این نوارابزار را به tspFormatting تغییر دهید. همچنین به علت اینکه نمی خواهیم این نوارابزار به طورپیش فرض در فرم نمایش داده شود، خاصیت Visible آن را برابر False قراردهید.
  • دراین نوارابزار به سه دکمه نیاز داریم. بنابراین در بین خصوصیات آن، گزینه Items را انتخاب کرده و روی دکمه ی … مقابل آن کلیک کنید.
  • در پنجره Items Collection Editor روی دکمه ی Add کلیک کنید تا یک کنترل Button به این نوارابزار اضافه شود. می توانید خاصیت نام و دیگر خاصیتهای این کنترل را تغییر ندهید، زیرا نمی خواهید از آن در کد استفاده کنید. تنها خاصیت DisplayStyle آن را برابر با Image قرار داده و سپس روی دکمه … در مقابل خاصیت Image کلیک کنید.
  • در پنجره Select Resource روی دکمه .......................

موضوعات مرتبط: آموزش مقدماتی C# اضافه کردن نوار ابزارها و کنترل ها: ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, | 8:26 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
آموزش مقدماتی C#

ایجاد منوها:

حال بهتر است که ببینیم چگونه می توان در یک برنامه منو ایجاد کرد. در بخش امتحان کنید بعد، برنامه ای ایجاد خواهیم کرد که شامل یک نوار منو، دو نوار ابزار و دو TextBox باشد. نوار منو شامل منوهای File، Edit، View، Tools وHelp و چندین گزینه و زیرمنو درهریک از آنها خواهد بود. به این ترتیب می توانید تمام ویژگی های منوها را در برنامه مشاهده کنید. به علت اینکه این برنامه از چند بخش تشکیل شده است، نوشتن آن را نیز به چند قسمت تقسیم می کنیم و در قسمت اول به طراحی منوها می پردازیم.

طراحی منوها:

امتحان کنید: ایجاد منوها

یک پروژه جدیدی به نام Menus ایجاد کنید و در قسمت طراحی فرم، روی فرم کلیک کرده و خاصیت های آن را مطابق لیست زیر تنظیم کنید:
            Size == 300;168
            StartPosition == CenterScreen
            Text == Menu Demo
با استفاده از جعبه ابزار، یک کنترل MenuStrip رادر فرم برنامه قرار دهید. این کنترل به طور اتوماتیک در بالای فرم قرار خواهد گرفت. علاوه برکنترلی که در بالای فرم قرار داده می شود،کنترلی هم همانند کنترلهای کادر محاوره های که در فصل هفتم مشاهده کردید، به قسمت پایین بخش طراحی فرم اضافه می شود.
در قسمت پایین طراحی روی کنترل menuStrip1 کلیک راست کنید وازمنو فرعی باز شده گزینه Insert Standard Items را انتخاب کنید تا گزینه های یک منوی استاندارد ....................

موضوعات مرتبط: آموزش مقدماتی C# ایجاد منوها ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, | 8:22 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

آموزش مقدماتی C#

منو ها:

منوها جزتفکیک ناپذیرهر برنامه ی خوب محسوب می شوند و راهی راحت و پرکاربرد برای دسترسی کاربر به تمام قسمتهای برنامه را فراهم می کنند. برای مثال برنامه ی ویژوال استودیو با استفاده ازمنوها، به برنامه نویس این امکان را می دهد که به راحتی به ابزار های این محیط دسترسی داشته باشد و بتواند از آن ها استفاده کند. همچنین در محیط کد نویسی با استفاده از منوهای فرعی می توانید به راحتی اعمالی مانند کات کردن، کپی کردن، ویا جستوجو در بین کدها را انجام دهید.
در این فصل نحوه ایجاد منو در برنامه های ویژوال C# را بررسی خواهیم کرد. در طی فصل نحوه ی ایجاد و مدیریت منوها و زیرمنوها و همچنین نحوه ایجاد منوهای فرعی در یک برنامه را مشخص خواهید کرد. ویژوال C# دو نوع کنترل برای کار با منوها در جعبه ابزار خود دارد که در این فصل هر دوی آنها را بررسی خواهیم کرد.

در این فصل:

           با نحوه ی ایجاد منوها آشنا خواهید شد.
           با نحوه ی ایجاد زیرمنوها آشنا خواهید شد.
           چگونگی استفاده از منوهای فرعی را مشاهده خواهید کرد.

درک ویژگیهای یک منو:

کنترلی که در ویژوال استودیو برای ایجاد منو در برنامه مورد استفاده قرار می گیرد، MenuStrip نام دارد. این کنترل دارای چندین ویژگی کلیدی است. اولین و مهمترین ویژگی این است که به وسیله آن می توانیدبه سرعت و به راحتی منوها و زیر منوهای مورد نیاز در برنامه را ایجاد کنید.
منوهایی که به وسیله این کنترل ایجاد می کنید علاوه بر متنی که برای هر منو نمایش می دهد، می توانند شامل تصویر، کلید دسترسی، شورت کات و یا حتی به صورت گزینه ی قابل انتخاب باشند.

تصاویر:

حتما تاکنون تصاویر کنار منوها در برنامه های ویندوزی مانند Word ویا حتی خود ویژوال استودیو مشاهده کرده اید. تا قبل از ویژوال استودیو برنامه نویسان برای نمایش تصویر در کنار منوهای خود یا باید حجم زیادی از کد را در برنامه وارد کرده و یا از کنترلهای شخص – ثالث استفاده می کردند. اما در ویژوال استودیو برای هر گزینه ی منو، یک خاصیت Image نیز در نظر گرفته شده است که می توانید به وسیله آن تصویری را معین کنید تا در کنار منو نمایش داده شود.

کلیدهای دسترسی:

یک کلید دسترسی به کاربر اجازه می دهد که با فشار کلید Alt وآن کلید در صفحه کلید، به منو دسترسی پیدا کند. کلیدهای دسترسی برای هرمنو به صورت یک حرف هستند که در نام منو با یک زیر خط مشخص می شوند. هنگامی که کلید Alt همراه با کلید دسترسی منو در صفحه کلید فشار داده شد، منوی مربوطه در صفحه نمایش داده می شودو کاربر می تواند به وسیله کلیدهای مکان نما بین گزینه های منو جا به جا شود.

شورت کات ها:

به وسیله شورت کات ها می توانید بدون اینکه منوی مورد نظررا نمایش دهید، گزینه ای را از آن انتخاب کنید. شورت کات ها به صورت ترکیب یک کلید کنترلی همراه با یک کلید اصلی است، مانند شورت کات Ctrl + X برای کات کردن یک متن.

علامت تیک:

علامت تیک، علامتی است که در کنار بعضی از منوها به جای عکس قرار می گیرد و مشخص می کند که این گزینه هم اکنون انتخاب شده و یا در حال استفاده است. برای مثال اگر منوی View را از ویژوال استودیو انتخاب کرده و سپس به زیر منوی ToolBars بروید، نام تمام نوار ابزارهای موجود در ویژوال استودیو را مشاهده خواهید کرد که کنار بعضی از آنها یک علامت تیک قرار گرفته است. وجود این علامت در کنار یک گزینه به این معنی است که نوار ابزار مربوط به آن گزینه هم اکنون در ویژوال استودیو نمایش داده شده است.
شکل زیر ویژگی هایی که یک منو می تواند داشته باشد را نمایش می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، این منوی نمونه علاوه بر تمام ویژگی هایی که ذکر کردیم یک منوی جدا کننده نیز دارد. یک منو جدا کننده به صورت یک خط افقی نمایش داده می شود و برای دسته بندی گزینه های مرتبط به هم درمنو به کارمی رود.

شکل بالا منوی برنامه را در زمان اجرای برنامه نمایش می دهد. این منو .................

موضوعات مرتبط: آموزش مقدماتی C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 شهريور 1393برچسب:, | 8:1 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon