فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

روش دوم : از گروه View در زبانه Home روي گزينه ي View كليك كرده و از منوي حاصل گزينه ي Design View را انتخاب كنيد. (شكل 4-18)






بعد از انتخاب گزينه ي Query Design از گروه Other ‌در زبانه Create و انتخاب هر سه جدول بانك اطلاعاتي Library ، تنظيمات را طبق (شكل 4-19 ) انجام دهيد.



 


 



بعد از انتخاب گزينه ي Query Design از گروه Other ‌در زبانه Create و انتخاب جداول Books و Hold In Trust ‌در بانك اطلاعاتي Library ، تنظيمات را طبق (شكل 4-20) انجام دهيد .



 



 




توانايي استفاده از فرم ها

فرم (Form) چيست ؟
فرم يكي از اجزاي بانك اطلاعاتي است كه واسطي بين كاربر و جداول بانك اطلاعاتي براي نمايش، ورود و ويرايش داده هاي يك يا چند جدول ايجاد مي كند. با ايجاد فرم ها مي توان عمليات ورود، ويرايش و حذف داده ها را ساده تر و كاربر پسندتر نمود. با استفاده از فرم ها مي توان دسترسي كاربران به داده هاي جداول را كنترل كرد و به جاي تمام فيلدها و ركوردها ، تعداد محدودي كه مورد نياز آنهاست را در اختيار كاربران قرار داد .

ايجاد فرم با استفاده از ابزار Form
براي ساخت سريع و آسان فرم ، از ابزار Form استفاده مي شود. مراحل زيرا را دنبال كنيد:
در نوار پيمايش (Navigation Pane )، روي جدول يا پرس و جوي مورد نظر خود كه مي خواهيد داده هاي آن را در فرم ببينيد. دابل كليك كنيد تا باز شود.
در زبانه Create ، روي گزينه Form در گروه Forms كليك كنيد .(شكل 5-1)



 


 



فرم ايجاد شده هم نام با جداول پرس و جوي انتخاب شده است. براي ذخيره فرم روي آن كليك راست كرده و از منوي حاصل گزينه ي Save ‌ را انتخاب نماييد (شكل 5-2) يا از نوار دسترسي سريع Access روي دكمه Save كليك كنيد. در كادر Save As در صورت تمايل نام آن را تغيير داده و دكمه Ok را انتخاب نماييد. (شكل5-3)


 


 




 




به اين ترتيب Access فرمي را براي جدول انتخاب شده ، ايجاد مي كند كه در هر لحظه فقط يك ركورد را نشان مي دهد.براي مشاهده ساير ركوردها از نوار مرور ركوردها كه در قسمت پايين پنجره فرم قرار دارد استفاده كنيد . (شكل 5- 4) عملكرد دكمه هاي مرور ركوردها را كه مشابه دكمه هاي نوار مرور ركوردها در جداول است را ياد آوري مي كند .



 



 



نكته :
اگر جدولي كه براي ايجاد فرم انتخاب شده ، داراي ارتباط يك به چند با جدول ديگري باشد ( جدول انتخاب شده جدول اصلي باشد)، در پايين فرم ايجاد شده ، فرم ديگري نيز ظاهر مي شود كه به صورت يك جدول Datasheet ، ركوردهاي مرتبط با ركورد فعال در فرم اصلي را نشان مي دهد. اين فرم، فرم فرعي يا زير فرم (Sub Form ) ناميده مي شود .(شكل 5-5)


 



 



ايجاد فرم با استفاده از ويزارد

يكي ديگر از ابزارهاي Access براي ايجاد فرم ويزارد است كه با طرح پرسش هاي مرحله به مرحله ، فرم ايجاد مي كند. براي استفاده از اين ابزار گزينه ي More Forms ‌در گروه Forms از زبانه ي Create را انتخاب كرده و از منوي باز شده ، گزينهي Form Wizard را انتخاب كنيد . (شكل 5-6)



 


 



به اين ترتيب پنجره Form Wizard باز مي شود.(شكل 5-7) در اين پنجره جدول ها و پرس و جوهاي مورد نظر خود را به ترتيب از بخش Table / Queries‌انتخاب كنيد تا فيلدهاي آنها در بخش Available Fields ظاهر شوند. سپس با استفاده از دكمه هاي موجود در اين پنجره طبق (شكل 5-6) فيلدهايي را كه مايل به نمايش آنها در فرم هستيد را به بخش Selected Fields منتقل كنيد.



 


 



پس از انتخاب جدول ها و فيلدها ، دكمه Next را كليك كنيد يا براي پايان دادن به مراحل اجراي ويزارد، دكمه Finish را كليك كنيد. با كليك روي دكمه Next دومين پنجره ويزارد باز مي شود (شكل 5-8) در اين پنجره نحوه ي صفحه بندي (چيدمان) فرم مشخص مي شود.



 


 



همانطور كه در (شكل 5-8) مي بينيد ، 4 نوع چيدمان قابل انتخاب است. نحوه ي صفحه بندي اين 4 نوع گزينه به شرح زير است :

Columnar : در هر صفحه يك ركورد نمايش داده مي شود. نام هر فيلد در كنار مقدار آن قرار مي گيرد.

Tabular: در هر صفحه فهرستي از ركوردها نشان مي دهد . ركوردها در سطرهاي متوالي نمايش داده مي شوند .

Datasheet : مشابه با نماي Datasheet جداول ، ركوردها را نشان مي دهد .

Justified : مشابه روش Columnar در هر صفحه يك ركورد را نشان مي دهد با اين تفاوت كه نام هر فيلد در بالاي مقدار آن درج مي شود.

پس از انتخاب نحوه ي صفحه بندي فرم ، روي دكمه Next كليك كنيد يا براي خاتمه دادن به مراحل ويزارد دكمه Finish را كليك كنيد .

در پنجره سوم ويزارد‌، سبكي براي قالب بندي فرم ايجاد مي شود. سبك ها شامل رنگ و طرح زمينه ، فونت و ... هستند . پس از انتخاب سبك مورد نظر روي دكمه Next يا Finish كليك كنيد .(شكل 5-9)



 



در چهارمين پنجره ي ويزارد نامي براي ذخيره فرم دريافت مي شود ، با كليك روي دكمه Finish در آخرين پنجره ي ويزارد به طور پيش فرض فرم براي ورود و ويرايش اطلاعات باز مي شود . براي اعمال تغييرات در طراحي ظاهري فرم ، گزينه ي Modify the forms design را در اين پنجره انتخاب كنيد . (شكل 5-10 )



 


 



(شكل 5-11) يك نمونه طراحي شده با ويزارد را كه به روش Columnar صفحه بندي شده و سبكي نيز براي آن انتخاب شده است را نشان ميدهد . اين فرم آماده دريافت و ويرايش داده ها مي باشد .



 


 



(شكل 5-12) فرمي را با انتخاب چيدمان Tabular در پنجره ي دو Wizard Form نشان مي دهد.



 


 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درس شانزده Access ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 7:49 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon