فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل OpenFileDialog)

کنترل OpenFileDialog

تقریبا در نوشتن برنامه های ویندوز  شرایطی وجود دارد که بخواهید داده هایی را در فایل نوشته و یا از آن بخوانید، پس به کنترلی نیاز دارید تا به وسیله آن بتوانید فایلی را بز کنید و یا دادهایی را در یک فایل ذخیره کنید. در چارچوب .NET دو کنترل برای این موارد در نظر گرفته شده است: OpenFileDialog و SaveFileDialog . که در این آموزش ما با کنترل OpenFileDialog کار خواهیم کرد.
برای دسترسی به این کنترل در جعبه ابزار، باید به بخش Dialogs آن مراجعه کنید و با استفاده از ماوس این کنترل را بر روی فرم قرار دهید. بعد از آن تنها کاری که باید انجام دهید، این است که خاصیت های مورد نظرتان به وسیله پنجره Properties تنظیم کرده و سپس متد مربوط به نمایش آن را فراخوانی کنید.

خاصیت های کنترل  OpenFileDialog

خاصیت:

AddExtension :این خاصیت مشخص می کند که اگر کاربر پسوندی را برای فایل مشخص مکرد، برنامه به طور اتوماتیک پسوند را به فایل اضافه کند یا نه؟ این مورد بیشتر در پنجره SaveFileDialog که در بخش بعد توضیح داده خواهد شد استفاده می شود.
CheckFileExist: مشخص می کند که اگر کاربر آدرس فایلی را وارد کرد که وجود نداشت، برنامه پیغام خطایی نمایش بدهد یا نه؟
CheckPathExist: مشخص می کند که اگر کاربر آدرس مسیری را وارد کرد ..........................

موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل OpenFileDialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:53 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox)

ویژوال C# دارای چندین کادر محاوارهای درونی است که می تواند در طراحی ظاهر برنامه، کمک زیادی کند. این کادر ها، حقیقت همان پنجره عمومب هستند که در بیشتر برنامه های تحت ویندوز مشاهده کردید.به علاوه این کادر ها دارای خاصیت ها و متد های فراوانی هستند که به وسیله ی آن ها  می توانید این کادر ها را با قسمت های برنامه ی خود هماهنگ کنید.

در این فصل:

  • با روش های مختلف ایجاد یک کادر پیغام با ایکون ها و یا دکمه های گوناگون آشنا خواهید شد.
  • با نحوه ی ایجاد یک کادر Open که بتوانید برای دسترسی به فایل ها از آن استفاده کنید آشنا خواهید شد.
  • چگونگی ایجاد یک کادر Save  که بتوانید ازآ ن برای ذخیره اطلاعات برنامه استفاده کنید را مشاهده خواهید کرد.
  • مشاهده خواهید کرد که چگونه می توان با استفاده از کادر Font به کاربر اجازه دهید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • با کادر Color و موارد استفاده از آن در برنامه آشنا خواهید شد.
  • با استفاده از کادر print قابلیت های مربوط به امور چاپ را به برنامه اضافه خواهیم کرد.
در این فصل، این کادر های محاواره ای را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد و مشاهده خواهیم کرد که چگونه به وسیله آنها می توانیم برنامه هایی که دارای ظاهری حرفه ای تر هستند را طراحی کنیم.

کادر محاوره ای MessageBox

کادر MessageBox یکی از کادر هایی است که در اغلب برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این کادر عموما برای نمایش یک پیغام به کاربر و دریافت جواب کاربر به آن پیغام استفاده می شود. با وجود اینکه در برنامه های قبلی به صورت یکنواخت از این کادر استفاده می کردیم، اما این کادر می تواند بر اساس موقعیت برنامه دارای ظاهری متفاوت باشد برای مثال می توانیم علاوه بر نمایش متن در آن، آیکون خاصی را نیز برای آن مشخص کنیم و یا دکمه های دیگری به جز دکمه OK در آن قرار دهیم.
در استفاده روزمره از برنامه های کامپیوتری، کادر های پیغام گوناگونی را مشاهده که دارای آیکون های شکل زیر هستند. در این بخش مشهده خواهیم کرد که چگونه می توان از این آیکون ها در کادر های محاوره ای استفاده کرد.

هنگام ایجاد یک برنامه ویندوزی، در مواقعی نیاز دارید که موردی را به کاربر اطلاع دهید و یا به کاربر هشدار دهید که یک پیشامد غیر منتظره رخ داده است برای مثال فرض کنید کاربر اطلاعاتی از برنامه را تغییر داده است و بدون ذخیره کردن تغییرات سعی در بستن برنامه دارد. در این حالت می توانید کادر پیغامی حاوی آیکون هشدار(سومین آیکون از چپ) و یا آیکون اطلاعات (اولین آیکون از چپ)  و یک پیغام مناسب را به کاربر نمایش دهید و بگویید که در صورت بسته شدن برنامه تمام اطلاعات ذخیره نشده از بین می روند. همچینی می توانید دکمه های OK و Cancel را درکادر پیغام قرار دهید تا کاربر بتواند به بستن برنامه ادامه دهد و یا این عمل را لغو کند.

آیکون های قابل استفاده در یک کادر پیغام را در شکل بالا مشاهده کردید. در جدول زیر چهار آیکون قابل استفاده در کادر پیغام آورده شده است. در حقیقت آیکون مورد استفاده در این قسمت از سیستم عامل دریافت می شودو فعلا چهار آیکون برای این موارد در نظر گرفته شده است که برای هماهنگی بعضی از آن ها دارای چند نام هستند:

نام عضو                                توضیح

Asterisk                       مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Information                مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Error                            مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Hand                            مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Stop                              مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Exclamation                مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Warning                       مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Question                      مشخص می کند که یک آیکون علامت سوال را در کارد پیغام نمایش داده شود.
None                             مشخص می کند که هیچ آیکونی در کارد پیغام نمایش داده نشود.

دکمه های موجود برای کادر پیغام:

در هر کادر پیغام می توانید یکی از چندین گروه دکمهی موجود را نمایش دهید.در جدول زیر گزینه های قابل انتخاب برای این مورد شرح داده شده اند:

نام عضو                                          شرح

AbortedRetryIgnore               مشخص می کند که کادر شامل دکمه های Abort،RetryوCancel باشد.
OK                                               مشخص می کند که که کادر شامل دکمه  OK باشد.
OKCancel                                  مشخص می کند که کادر شامل دکمه های OK،Cancel باشد.
RetryCancel                              مشخص می کند که کادر شمل دکه های RetryوCancel باشد.
YesNo                                        مشخص می کند که کادر شمل دکه های YesوNo باشد.
YesNoCancel                           مشخص می کند که کادر شامل دکمه های NoوYesوCancel باشد  .

تعیین دکمه ی پیش فرض:

هنگام تنظیم ویژگیهای مختلف یک کادر پیغام برای نمایش،علاوه بر مشخص کردن دکمه های آن می توانید مشخص کنید که کدام دکمه به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر با استفاده از این ویژگی مشخص می کنید که در بین دکمه های موجود در کادر، کدام کدام دکمه باید دارای فکوس باشد. با تنظیم این مورد می توانید به کاربر اجازه دهید که بعد از خواندی متن کادر پیغام با فشار  دادن کلید Enter و بدون حرکت ماوس، دکمه ی پیش فرض را انتخاب کند. برای تنظیم این مورد باید از شمارنده MessageBoxDefaultButton استفاده کنید که شرح گزینه های آن در جدول زیر آمده است:

نام عضو                    شرح

Button 1               مشخص می کند که دکمه اول در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 2              مشخص می کند که دکمه دوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 3              مشخص می کند که دکمه سوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
ترتیب دکمه ها از سمت چپ در نظر گرفته می شود. برایمثال اگر در کادر پیغام سه دکمه YesوNoوCancel داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان دکمه پیش فرض مشخص کنید، دکمه ی Cancel پیش فرض خواهد بود. همچنین اگر در کادر پیغام دو دکمه YesوNo داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان پیش فرض مشخص کنید، دکمه Yes پیش فرض خواهد بود.

گزینه های مختلف کادر پیغام:

هنگام کار با کادر پیغام علاوه بر گزینه های بالا، موارد دیگری نیز قابل تنظیم است که در شمارنده MessageBoxOptions قرار دارد.بعضی از مواد پر کاربرد که در این قسمت قابل تنظیم هستند، در جدول زیر توضیح داده شده اند:

نام عضو                       شرح

RightAlign              مشخص می کند که متن داخل کادر پیغام باید از سمت راست نوشته شود.این حالت بر عکس حالت پیشفرض  است که متن از سمت چپ نوشته می شود.
RTLReading         مشخص می کند که کادر پیغام باید برای نمایش متن راست  به چپ، تنظیم شود. این حالت برای نمایش متن به زبان هایی مناسب است که از راست به چپ نوشته می شوند (مانند فارسی). برای مثال در این حالت آیکون کادر پیغام در سمت راست متن قرار می گیرد.

حالتهای مختلف استفاده از متد Show:


.....................................................


موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:14 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

مفهوم فکوس در C#

مفهوم فکوس:

اگر  هنگام اجرای برنامه دقت کنید، مشاهده می کنید که هنگامی که برنامه شما در حال اجراست و شما به برنامه دیگری می روید و سپس به همین برنامه باز می گردید، تمام متن وارد شده در جعبه متنی به صورت انتخاب شده در می آید. این مورد به این دلیل است که فکوس برنامه بر روی کنترل TextBox قرار گرفته است. در اصطلاح، هنگامی که یک کنترل در یک برنامه انتخاب شود، گفته می شود که فکوس روی آن قرار گرفته است. برای مثال به شکل زیر دقت کنید.در این شکل دو کنترل Button بر روی فرم قرار گرفته اند. همانطور که می بینید در این فرم یکی از کنترل ها بصورت انتخاب شده است. بنابراین اگر کلید Enter فشار داده شود، همانند این خواهد بود که با ماوس بر روی دکمه انتخاب شده کلیک شودو کد مربوط به رویداد کلیک آن اجرا شود.
اگر چندین کنترل TextBox در یک فرم قرار داشته باشند، هنگامی که متنی را در برنامه تایپ کنید، متن در کنترلی نوشته می شود که دارای فوکوس است.
برای این کنترل های موجود در یک فرم جا به جا شوید و کنترل دیگری را به صورت انتخاب شده در آورید می توانید از کلید Tab در برنامه استفاده کنید برای مثال در فرم نمایش داده شده در شکل بالا تگر کاربر .................

موضوعات مرتبط: مفهوم فکوس در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:10 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 3

استفاده از چندین فرم در برنامه:

تمام برنامه های ویندوزی دارای دو نوع پنجره هستن: پنجره های معمولی و کادر های محاواره ای.یک پنجره معمولی صفحه اصلی رابط کاربر را در برنامه نمایش می دهد. برای مثال در برنامه word، کاربران از یک پنجره عادی که که صفحه اصلی برنامه را تشکیل می دهد برای وارد کردن و یا ویرایش متن استفاده می کند.

هنگامی که بخواهید عمل خاصی را در برنامه انجام دهید، یک کادر محاواره ای توسط برنامه نمایش داده می شود.این نوع از پنجره ها تا زمانی که بسته نشده اند به کاربر اجازه نمی دهند که به صفحه اصلی برنامه دسترسی پیدا می کند. برای مثال اگر در برنامه word گزینه print را انتخاب نید، یک کادر محاواره ای نمایش داده می شود و تا زمانی که با کلیک کردن بر روی دکمه های OK یا Cancel کادر را نبندید، نخواهید توانست متن داخل سند word را تغییر دهید. کادر هایی که به این صورت در یک برنامه نمایش داده می شوند، به فرم های مقید و یا فرم های مودال معروف هستند.
کادرهای محاوره ای همانند کادر مربوط به چاپ و یا کادر های مشابه به ان،در فصل های بعد بررسی خواهند شد. در این بخش بر روی اضافه کردن فرم های عادی به برنامه تمرکز خواهیم کرد و در تمرین بعد، یک فرم ساده ا به صورت مودال نمایش خواهیم داد.

فرم About

بیشتر برنامه ها دارای یک کادر محاواره ای About هستند که نام برنامه و همچنین حقوق مولف آن را شرح می دهد در برنامه قبلی یک کنترل Button برای این قسمت در نوار ابزار قرار دادیم. حال فرم مربوط به آن را ایجاد خواهیم کرد.

امتحان کنید:اضافه کردن فرم About

  • برای اضافه کردن یک فرم به برنامه می توانید از پنجره Soloution Explorer استفاده کنید. برای این کار در این پنجره بر روی نام پروژه ی Text Editor کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Add-> Windows Forms را انتخاب کنید. در پنجره Add New Item – Text Editor همانند شکل زیر در قسمت Templates گزینه About Box را انتخاب کرده و سپس در کادر Name نام About.cs را وارد کنید. در انتها بر ......

موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 3 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:0 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 2

ایجاد نوار وضعیت:

همانطور که در برنامه های ویندوزی دیگر مشاهده کرده اید، یک نوار وضعیت، پنل کوچکی است که در پایان صفحه قرار می گیرد. و وضعیت کنونی برنامه را مشخص می کند. در بخش امتحان کنید بعد، نحوه ایجاد نوار وضعیت در یک برنامه را بررسی خواهیم کرد.

امتحان کنید: ایجاد یک نوار وضعیت

  • با استفاده از جعبه ابزار ویژوال استودیو، یک کنترل StatusStrip را در فرم قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که این کنترل به طور اتوماتیک در قسمت پایین فرم را گرفته و طول ان نیز به اندازه طول صفحه خواهد شد
  •  در این مرحله یک کنترل لیبل را با لیست کنترل های موجود در StatusStrip اضافه کنید اضافه کنید تا بتوانید متن های مورد نظرتان را در آن نمایش دهبد. برای این کار بر روی نوار وضعیت اضافه شده به فرم کلیک راست کرده و از منوی باز شده Edit Items… را انتخاب کنید تا پنجره Items Collection Editor باز شود. این پنجره نیز مشابه پنجره ی Items Collection Editor برایکنترل نوار ابزار است. در جعبه ترکیبی سمت چپ این پنجره گزینه StatusLabel را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Add کلیک کنید.
  • خاصیت های کنترل لیبل اضافه شده به نوار ابزار وضعیت برابر با مقادیر زیر قرار دهید:
Name==sspStatus
DisplayStyle==Text
Text==Ready
  • بر روی دکمه Ok  در پنجره Items Collection Editor کلیک کنید.
  • به قسمت ویراریشگر کد بروید و کد زیر را در کلاس برنامه اضافه کنید:
در این مرحله نیازی نیست که برنامه را اجراکنید، زیرا هنوز کد اصلی آن راوارد نکرده ایم. بنابراین بهتر است مروری بر قسمتهای قبلی داشته باشیم.

چگونه کار می کند؟؟

در ویژوال ، کنترل ها می توانند به یکی از لبه های فرم متصل شوند. به صورت پیش فرض کنترل Status Strip به پایین فرم متصل می شود البته این خاصیت قابل تغییر است و می توانید در صورت لزوم با استفاده از خاصیت Dock آن را تغییر دهید. به این ترتیب  هنگامی که اندازه فرم تغییر کند، چه در زمان طراحی  و چه در زمان اجرا ، نوار وضعیت (کنترلStatusStrip)  موقعیت خود را با اندازه جدید فرم تنظیم خواهد کرد.

txt2

دلیل اینکه خاصیت را از نوع Public تعریف کردهام  نیز به همین مورد بر می گردد.در حقیقت عبارت Public به این معنی که کد های دیگری که در خارج  از این هستند، می توانند به این خاصیت درسترسی داشته باشند و آن استفاده کنند. اگر نخواهید برنامه های دیگر این خاصیت را تغییر  دهند، باید این خاصیت را از نوع Private تعریف کنید. در فصول بعد بیشتر با ان ها آشنا خواهیم شد.

ایجاد قسمت ویرایش متن:

در بخش امتحان کنید بعد، TextBox ای را در فرم قرار می دهیم که کاربر بتواند متن مورد نظر خود را در آن وارد کند.هر کنترل TextBox دارای خاصیتی به نام Multiline است که بصورت پیش فرض برابر با False  است. این خاصیت مشخص می کند که آیا کنترل می تواند بیش از یک خط متن را در خود جای دهد یا خیر. اگر مقدار این خاصیت برابر با true قرار دهید، می توانید اندازه ی TextBox را به هر اندازه ای که بخواهید تغییر دهید و کنترل نیز می تواند هر چند خط متن که در آن وارد شود را نمایش دهد.

امتحان کنید:ایجاد قسمت ویرایش متن

  • به قسمت مربوط به طراحی فرم بروید و با استفاده از جعبه ابزار ویژوال استودیو یک کنترل TextBox بر روی فرم قرار دهید.
  • خاصیتهای کنترل را مطابق با مقادیر زیر تنظیم کنید:
Name==txtEdit
Dock==Fill
Multiline==True
ScrollBars==Vertical

پاک کردن بخش ویرایشگر متن:

در بخش امتحان کنید بعدی، خاصیتی به نام EditText ایجاد خواهید کرد که به وسیله آن بتوانید متن موارد شده در در TextBox را دریافت کرده و یا آن را تغییر دهید . به این ترتیب پاک کردن متن داخل TextBox بسیار ساده خواهد بود، کافی است که این خاصیت را برابر با یک رشته خالی مانند String.Empty قرار دهید.
امتحان کنید: پاک کردن متن داخل ویرایشگر

Form

  • به قسمت ویرایشگر کد برنامه بروید و کد زیر را در آن ............

این نوشته ادامه دارد


موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 2 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:52 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 1

برنامه های عدای علاوه بر کنترل هایی مانند Button و یا TextBox و …. ، عموما دارای بخش هایی مانند نوار ابزار و نوار وضعیت نیز هستند. ایجاد این قسمت ها با استفاده از کنترل های موجود در وِیژوال C# کار بسیار ساده ای است.
در بخش بعد برنامه ای خواهیم نوشت که بوسیله ان بتوانیم متن وارد شده در برنامه را تغغیر دهیم و آن را به حروف بزرگ یا کوچک تبدیل کنیم.
برنامه ویرایشگر متن:
در قسمت امتحانکنید زیر، برنامه ای خواهیم نوشت که بوسیله ان متن وارد شده در یک Textbox را ویرایش کرد.در این برنامه از یک نوار ابزار استفاده می کنیم تا بوسیله آن رنگ متن را تغییر دهیم و یا آن را به حروف بزرگ و یا کوچک تبدیل کنیم.
همچنین در این برنامه از یک نوار وضعیت نیز استفاده می کنیم تا بتوانیم هنگامی که بر روی یکی از کلید های نوار ابزار کلیک شد، وضعیت برنامه را بر اساس آن نمایش دهیم.
اولین مرحله در این برنامه ایجاد یک پروژه جدید است.

امتحان کنید: ایجاد یک برنامه ویرایشگر متن

  • یک پروزه جدید به نام Text Editor ایجاد کنید.
  • در اغلب موارد نام Form1 برای یک فرم مناسب نیستف زیرا در برنامه به وسیله ی این نام نمی توان فرم ها را از یکدیگر را تشخیص داد. برای تغییر نام فرم این برنامه، در پنجره  Solution Explorer بر روی نام فرم کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه Rename را انتخاب کنید. سپس همانند شکل زیر نام فرم را به TextEditor.cs تغییر دهید.
soloution
  • حال بر روی فرم در قسمت طراحی فرم کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس در پنجره Properties خاصیت Text ان را به  Text Editor و خاصیت Size فرم را به 460;600 تغییر دهید.
در قسمت بعد به طراحی رابط کاربری برنامه خواهیم پرداخت.

ایجاد نوار ابزار:

همانطور که می دانید یک نوار ابزار مجموعه ای از کنترل هاست که اغلب ان ها Button هستند، همانند نوار ابزار موجود در محیط ویژوال استودیو در بخش امتحان کنید بعد، یک نوار ابزار  برای برنامه ایجاد کرده Button  های مورد نیاز را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

امتحان کنید: اضافه کردن نوار ابزار

  • با استفاده از قسمت جعبه ابزرا ویژوال استودیو، کنترل ToolStrip را انتخاب کرده و بوسیله ماوس ان را  بر روی فرم قرار دهید. این کنترل به صورت اتوماتیک در بالای فرم قرار خواهد گرفت.
  • برای اینکه بتوانیم تعدادی کنترل را به نوار ابزار اضافه کنیم، باید از پنجره Items Coleection Editor استفاده کنیم.برای نمایش این پنجره بر روی نوار ابزار در بالای فرم کلیک راست  کنید و از منوی باز شده گزینه Edit Items… را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید شش کنترل Button به نوار ابزار اضافه می کنیم تا در برنامه از ان ها استفاده کنیم. دکمه های UpperCase ,LowerCase ,Blue ,Red ,Clear  و دکمه About
  • با استفاده از پنجره Items Collection Editor می توانید کنترلهای مورد نیاز خود را به نوار ابزار اضافه کنید. برای انتخاب نوع کنترل باید از ComboBox  ای که در گوشه بالای سمت چپ صفحه قرار دارد استفاده کنید از لیست این قسمت گزینه Button را انتخاب کرده و بر روی دکمه Add کلیک کنید تا یک کنترل Button به فرم اضافه شود. به این ترتیب لیستی  مربوط به خاصیت های مربوط به این کنترل را، همانند خاصیت های موجود  در پنجره Properties مشاهده خواهید کرد. برای  تمام کنترل هایی که در این قسمت اضافه می کنیم نام ونحوه  نمایش آنها را تغییر دهید، یک ایکون مناسب برای آنها انتخاب کنید، متن داخل انها را پاک کنید و یک متن راهنمای مناسب برای ان ها قرار دهید. خاصیت Name کنترل Button جدید را هماننذ شکل زیر به tbrClear تغییر دهید. این کنترل برای پاک کردن متن وارد شده در داخل ویرایشگر به کار می رود.
Toolstrip
  • خاصیت DisplayStyle را نیز به Image تغییر دهید.
  • در لیست خاصیت های موجود برای این کنترل، خاصیت Image

ادامه دارد…..


موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 1 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:48 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 

اموزش کار با فایل های xml در C#

 

سلام _ ی نکته رو ذکر کنم شاید زیاد ترتیب رعایت نشده باشه ولی سعی کردم تا جایی که ممکنه ساده بیان کنم مطالبو

فایل های xml  یک نوع فایل متنی است که قائده ی خاصی در انها وجود دارد . در این نوع فایل ها از تگ ها برای مشخص کردن اطلاعات استفاده میشه که تگ ها رو خودمون تعرف میکنیم برای مثال
برای ذخیره کردن سن یک نفر به این صورت عمل میکنیم
<age>21</age>
متن داخلی این دو تگ برابر با مقدار سن فرد مورد نظر است.
برا نشون دادن س میتونید هر چیزی رو تعریف کنید مثلا     <a>21</a>
تگها رو میشه تو در تو تعریف کرد برای مثال من اطلاعات کامل مربوط به یک شخص رو توی یک فایل xml میخوام ذخیره کنم ، توضیحشو بعدا میگم

 

یادتون باشه که xml   به بزرگ و کوچکی حروف حساس است
خط اول تعریف فایل به عنوان xml  هست
بیرونی ترین تگ به عنوان تگ ریشه شناخته میشه اینجا میشه Student
Xml دقیقا میشه پیاده سازی درخت و رابطه والد و فرزندی دارن
تا تگ فرزند بسته نشده نمیشه تگ والد رو بست ( در اینجا باید اول تگ های Name , Family , age  بسته بشن و بعد از اون Student  رو بست.)
میشه برا تگ ها  ویژگی هایی رو نیز در نظر گرفت
مثلا میشه اطلاعات همین دانش اموز رو به صورت زیر نشون داد
چون تگ مقدار داخلی نداره تگ رو بدون ذکر نام میبندیم به صورت بالا
فاصله ها در نظر گرفته نمیشه در فایل های xml
کد زیر برا کامنت گذاشتن استفاده میشه به جای comment   توضیحاتتون رو قرار میدین
خب دیگه میریم سراغ کد نویسی توی سی شارپ برا تولید یک فایل xml
  1. اول باید یک فایل xml  رو تولید کنین که میتونین با استفاده از visual studio
  2. Add new item  رو انتخاب کنید و از اونجا  Xml File  رو انتخاب کرده و اسمشو وارد میکنید و add  رو بزنید تا فایل ساخته بشه
  3. System.xml  رو به رفرنس هاتون .....................
امیدوارم که مفید بوده باشه
موفق باشید

موضوعات مرتبط: اموزش کار با فایل های xml در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:41 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon