درس چهارم Excel

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نکته: قابلیت Autofill در مورد اعداد، می تواند بصورت افزایشی یا کاهشی مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور، هنگام کشیدن دستگیره Autofill ، کلید Ctrl را نگهدارید:
اگر دستگیره را به سمت جلو (سلول های بعدی) یا پایین بکشید، خاصیت افزایشی دارد.
اگر دستگیره را به سمت عقب (سلول های قبلی) یا بالا بکشید، خاصیت کاهشی دارد.

آیا میدانید که...
قابلیت Autofill در مورد تاریخ، ساعت و متن های ترکیبی یا اعداد ( مانند "تیتر 1") که به عدد ختم شوند، بطور پیش فرض، بصورت افزایشی یا کاهشی عمل می کند و نیازی به نگهداشتن کلی Ctrl نیست.
در چنین مواردی برای لغو حالت افزایشی و کاهشی، لازم است هنگام کشیدن دستگیره Autofill ، کلید Ctrl را نگهدارید.

شناسایی اصول آدرس دهی مطلق و نسبی

از آنجا که اطلاعات در سلول ها نگهداری می شود، دسترسی به آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین جهت هر سلول دارای آدرس منحصر به فردی است که برای مراجعه به محتویات آن، مورد استفاده قرار می گیرد. نام ستون و شماره سطری که سلول از برخورد آنها ایجاد شده است، آدرس سلول را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، در شکل (1-22) سلول C4 انتخاب شده است. نام ستون و شماره سطر سلول انتخاب شده، با رنگ متفاوت دیده می شود.
آدرس نسبی: موقعیت سلول را نسبت به سلولی که فرمول در آن وارد می شود، نشان می دهد. در این شیوه آدرس دهی، ابتدا نام ستون و سپس شماره سطر قرار می گیرد. بعنوان مثال، سلولی که از برخورد ستون C و سطر 4 ایجاد شده است. دارای آدرس نسبی C4 می باشد. آدرس نسبی سلول فعال در Name Box (کادر نام) که سمت چپ نوار فرمول قرار دارد، نشان داده می شود( شکل 1-23).
آدرس مطلق: موقعیت مطلق سلول را مشخص می کند. در این شیوه آدرس دهی ، قبل از نام ستون، یک علامت $ و قبل از شماره سطر نیز یک علامت$ ، قرار می گیرد. بعنوان مثال، سلول C4 دارای آدرس مطلق $C$4 می باشد. در کار با فرمول ها با کاربرد این روش آدرس دهی، آشنا خواهید شد.

شناسایی اصول ایجاد و استفاده از یک Template(الگو)

مفهوم الگو (Template)

Template، فایلی است که یکبار آن را طراحی و ایجاد کرده و به صورت یک الگوی مشخص ، بارها مورد استفاده قرار می دهید. کاربرد آن بیشتر در مواردی است که فرم هایی با طراحی مشابه و محتویات متفاوت استفاده می شود. در چنین مواردی ، ابتدا توسط برنامه Excel، یک فرم خام ( با طرح اولیه) ایجاد کرده و آن را بصورت یک Template ذخیره می کنید. از این پس می توانید بارها و بارها این فرم خام را باز کرده و پس از وارد کردن محتوای سلول ها، آن را به صورت یک فایل Excel ذخیره کنید.

مراحل ایجاد یک الگو (Template)

مراحل ایجاد یک Template را با یک مثال دنبال می کنیم:
فرض کنید جدولی دارد حاوی اسامی و شماره تلفن افراد. ابتدا یک جدول خام، که تنها حاوی تیتر ها و خطوط باشند، طراحی کنید(جدول 1-1)

استفاده از الگو (Template)

اکنون این سوال پیش می آید که چگونه از این Template استفاده کنید؟
برای استفاده از این Template، ابتدا آن را ببندید. پس فرض بر این است که قصد دارید از الگویی استفاده کنید که در حال حاضر باز نیست. سپس منوی Office را باز کرده و گزینه New را انتخاب کنید(شکل 1-25).


در فرمول ها، آدرس سلول به دو شکل استفاده می شود:


 


سپس در منوی Office، روی گزینهSave As کلیک کنید تا کادر Save As باز شود. در این کادر، پس از وارد کردن نام فایل در قسمت File name، گزینه Excel Template را از منوی Save As type انتخاب کنید(شکل 1-24). فرم طراحی شده به صورت یک Template (الگو) در مسیر Templateهای Excel ذخیره می شود.



 


کادر New Workbook باز می شود . از گزینه های سمت چپ این کادر، گزینه My Template را انتخاب کنید
(شکل 1-26).



کادر New باز می شود(شکل 1-27). در این کادر کلیه Template های ایجاد شده مشاهده می شود. Template مورد نظر را انتخاب کرده و روی دکمه OK کلیک کنید.
پس از باز کردن این Template، مشاهده می کنید که یک فایل جدید با فرم طراحی شده(مانند جدول 1-1) در اختیار خواهید داشت و میتوانید داده های مورد نظر خود را در آن وارد کرده و به صورت یک فایل Excel ذخیره کنید.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درس چهارم Excel ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, | 9:58 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon